Youtube optimointi

Youtube on yhteisöpalvelu, hakukone ja jakelualusta. Se on Googlen omistama kaupallinen kanava, johon ladataan joka minuutti 300 tuntia katseltavaa. Se on toiseksi suosituin verkkosivusto Suomessa.

Youtube on hyvä keino tavoittaa uusia yleisöjä ja mainostaa. Videomainonta on edelleen suhteessa edullisinta mainontaa. Youtuben sisällöt ovat pääsääntöisesti katsojalleen maksuttomia, ja vastaavasti kanavan pitäminen on maksutonta.

Lataa ilmainen opas Youtube optimointiin tämän artikkelin alalaidasta!

 

Kuinka saada Youtube-videolle mahdollisimman paljon näkyvyyttä?

Vaikka sosiaalisen median kanavat ja niiden toimintalogiikat ovat erilaisia, pätee niissä jokaisessa kuitenkin sama periaate:  jos teet tavoitteellista markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa, pidä huoli, että kanavasi löytyy helposti, käyttäjä löytää sieltä näppärästi etsimänsä ja viihtyy kanavallasi pitkään.

Törmäämme usein Youtube-kanaviin, joissa on paljon hyviä videoita, mutta kanava on muuten huolimattomasti toteutettu. Tällöin iso osa videoiden potentiaalista jää käyttämättä ja pahimmillaan kanavan videot jäävät jopa kokonaan katsomatta. Youtube-videon näkyvyys paranee kuitenkin helposti pienillä viilauksilla.

Kuinka saada näkyvyyttä ja katsojia Youtube-kanavalle? Kuinka perustaa Youtube-kanava, jonka ihmiset löytävät helposti?

Kokosimme vinkit Youtube-kanavan optimointiin, eli siihen, miten laitat kanavasi kuntoon. Näiden vinkkien avulla saat kaiken hyödyn irti videoistasi ja kanavastasi. Lataa alempaa myös kattavampi versio oppaana!

1. Youtube-kanavan teema

Youtube arvottaa kanavien laatua ja kiinnostavuutta monin perustein. Kanavalla kannattaa olla yksi selkeä teema, joka tuodaan esiin esimerkiksi kanavan kuvauksessa. Kirjoita myös videoiden otsikot ja kuvaustekstit huolellisesti ja tuo niissäkin esiin kanavasi teema.

2. Katsojien reaktiot

Katsojien reaktiot (tykkäykset, klikkaukset, kommentit ja niin edelleen) vaikuttavat siihen, kuinka kiinnostavaksi Youtube arvioi kanavasi. Youtube haluaa ihmisten viihtyvän sivullaan pitkään ja siksi se suosittelee katsojille videoita, jotka ovat saaneet paljon reaktioita. Voit parantaa kanavan klikattavuutta monilla tavoilla: esimerkiksi päätösruuduilla, merkinnöillä, yläpeukku/alapeukku-ominaisuudella ja niin edelleen.

3. Call to action

Mieti tarkkaan, mikä on Youtube-kanavasi tavoite: miten ja minne haluat johdattaa katsojan? Onko tavoitteesi luoda brändimielikuvaa, myydä tuotteita tai palveluita vai herättää keskustelua? Haluatko ohjata katsojia muiden videoidesi pariin, ostoksille myymälääsi tai verkkokauppaan? Tavoitteen pohjalta voit suunnitella kanavasi call to actionin eli toimintaan ohjaavan pyynnön.

4. Julkaisuhetken valinta ja siihen panostaminen

Ensimmäiset 48 tuntia ovat tärkeimmät videon elinkaaren kannalta. Jos saat 9 – 10 % tilaajistasi katsomaan videon 48 tunnin sisällä, saat hyvän lähdön videolle. Mieti siis videon julkaisuhetki tarkkaan. Ole julkaisuhetkellä aktiivinen myös muissa sosiaalisen median kanavissa ja ohjaa seuraajasi sieltä Youtube-sisältöjesi pariin.

5. Jakelusuunnitelma

Maksimaalisen hyödyn saadaksesi ei riitä, että vain lataan videon Youtubeen: sinun pitää tehdä töitä, jotta se lähtee leviämään. Videon jakamisessa kannattaa hyödyntää esimerkiksi Youtuben oma jakamisominaisuus sekä mahdollisuus upottaa video osaksi nettisivua, blogitekstiä tai uutiskirjettä. Kun suunnittelet videon jakamistoimenpiteet etukäteen, on ne helppo toistaa arjen kiireessä kaikkien videoiden kanssa.

Youtube-optimoinnin opas

Lataa tästä Youtube-kanavan optimoinnin opas. Kerromme siinä tarkemmin, miten luot toimivan Youtube-kanavan!

Google reCAPTCHA suojaa tätä sivustoa. Tietojen käsittelyssä sovelletaan Googlen tietosuojaa sekä käyttöehtoja.

 

Jäikö jokin asia vielä askarruttamaan? Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan lisää: jeesailemme mieluusti Youtube-asioissa. Palvelemme teitä niin perustamisvaiheessa kuin kanavan kehittämisessäkin!

Johanna Hytönen
040 167 9885
johanna@silia.fi