Vinkkejä Instagramiin

Instagram on nopean selailun sovellus, joka miellyttää erityisesti visuaalisia ihmisiä. Koska Instagramia selaillaan erityisesti vapaa-ajalla hyvän fiiliksen, inspiraation ja ideoiden takia, on se yritykselle vaikuttava paikka näkyä, kun vain huomioi kanavan tyylin. Esimerkiksi linkkijaot eivät toimi Instagramin kuvateksteissä (linkki on syytä päivittää kanavan kuvaustekstiin eli bioon) ja paljon tekstiä sisältävät tarjouskuvat eivät sellaisenaan toimi Instagramissa (panosta mieluummin inspiroivaan kuvaan). Kun yritys ajattelee sisältönsä kanavaa varten uudelleen, on tuloksena vaikuttavaa Instagram-sisältöä.

Kokosimme kasan vinkkejä Instagramiin erityisesti yritysten ja organisaatioiden näkökulmasta.

 

Luo kiinnostavaa sisältöä

Mieti yrityksesi tiliä seuraajien näkökulmasta: mitä seuraajanne haluavat tietää ja mitä arvoa voitte julkaisuillanne heille tarjota? Julkaisun tuottaman arvon ei tarvitse olla tiukkaa faktaa tai kovia tarjouksia. Instagram on hyvä kanava tuoda esiin rennompia sisältöjä, inspiraatiota, ideoita ja yrityksesi arvomaailmaa.

Instagram-tilillä voit esitellä yrityksesi työntekijöitä, kertoa hauskoja nippelitietoja tuotteestasi tai jakaa vinkkejä omasta osaamisalueestasi. Voit rohkaista ja motivoida asiakasta yrityksesi teeman ympärillä (eli esimerkiksi ajattelemaan ekologisemmin tai vaikuttamaan omaan elinympäristöönsä). Voit luoda kuvilla mielikuvaa tuotteestasi tai yrityksesi tyylistä – ja se onnistuu myös sellaisilla kuvilla, joissa tuotteesi ei varsinaisesti näy!

 

Panosta valokuviin

Luota omiin valokuviisi äläkä lankea kuvapankkeihin – kuvapankkikuvan tunnistaa sekä ihminen että algoritmi. Monissa kameroissa on nykyään wifi, jonka avulla saat siirrettyä kuvat kännykkääsi ja sitä kautta Instagramiin. Myös kännykkäkameran laatu ja Instagramin omat edintointimahdollisuudet riittävät mainiosti Instagramin päivittämiseen.

Huolehdi, että valokuvat ovat hyvänlaatuisia ja valoisia. Hanki tarvittaessa lisävaloa tai varaa hieman aikaa kuvien muokkaamiseen. Kaikkein parasta on kuvata päivällä luonnon valossa!

Moni yritys tuskailee valokuvien ja valokuvattavien aiheiden vähyyden kanssa: kun olisi vihdoin aikaa päivittää Instagram, ei sopivaa kuvattaa usein ole ympärillä. Kannattaakin kuvata aina kerralla useampi kuva talteen, niin saat julkaistavaa viikoiksi!

 

Luo yhtenäinen feedi

Tee Instagramin feedistä (eli omasta profiilistasi) yrityksesi näköinen. Mieti, millaisia kuvia haluatte julkaista ja pysy valitulla tiellä.

Kuvissa voi esimerkiksi aina näkyä yrityksesi tuote tai jokin väri. Valitsemalla yrityksellesi tietyn filtterin saat helposti luotua yhtenäisen tyylin. Kun tili näyttää ensi silmäyksellä huolella rakennetulta, lähtevät ihmiset seuraamaan sitä herkemmin.

Mikäli olet ylläpitänyt tiliäsi jo pitempään ja feedisi näyttää sillisalaatilta, voit siivota sen kätevästi arkistoimalla kuvat, jotka eivät sovi valitsemaasi tyyliin. Tämä tapahtuu klikkaamalla kuvan ylälaidasta kolmea pistettä ja valitsemalla valikosta ”Arkistoi”. Kuva jää talteen tilin tietoihin (eli esimerkiksi sen analytiikka säilyy), mutta sitä ei enää näytetä sivullasi.

 

Valitse hashtagisi

Ihmiset löytävät sisältösi hashtagien kautta. Tiesitkö muuten, että nyt Instagramissa on mahdollista seurata käyttäjien lisäksi myös kiinnostavia hashtageja? Jos siis kirjoitat hakukenttään esimerkiksi #koirat ja klikkaat ”Seuraa”, saat uutisvirtaasi osumia tällä hashtagilla. Tämä on hyvä tapa löytää Instagramista esimerkiksi oman alasi mikrovaikuttajat ja ajankohtaiset puheenaiheet!

Käytä aikaa etsiäksesi niitä hashtageja, joita asiakkaasi käyttävät. Selaile seuraajiesi, kilpailijoidesi ja alasi vaikuttajien feedejä. Tärkeintä on löytää muutama relevantti hashtag, joiden kautta oikeat henkilöt löytävät sinut. Paljon käytetyt hashtagit, kuten #love, #summer ja #follow4follow eivät todennäköisesti ole yrityksellesi relevantteja: niiden takana kuvasi hukkuvat massaan. Tee itsellesi hashtag-lista, josta voit julkaistaessa helposti valita muutaman julkaisuun sopivan hashtagin.

Nykyään näkee paljon myös sitä, että hashtagit lisätään kuvatekstin sijaan kuvaan kommenttina. Näin kuvausteksti pysyy selkeämpänä ja avainsanat saa ikään kuin piiloon kommentteihin. Tämäkin on hyvä tyylikeino, jota voit kokeilla!

Tagaa kuvaasi myös ihmisiä ja erityisesti paikkoja. Yhä useammin ihmiset hakevat tietoa ja inspiraatiota nimenomaan paikkamerkinnän kautta. Tagaamalla toisen käyttäjätilin joko kuvatekstiin tai suoraan kuvaan lähetät tagatulle taholle ilmoituksen, että olet julkaissut kuvan, jossa tämä taho tavalla tai toisella esiintyy. Se saattaa hyvinkin lisätä vuorovaikutusta (keskinäisiä tykkäyksiä ja re-grammauksia) tililläsi!

 

Huomioi seuraajiasi

Luo tilille aktiivisesti sisältöä ja pyri luomaan aktiivisuutta myös seuraajissa. Pyydä heitä esimerkiksi kommentoimaan tai tagaamaan kaverinsa kuvaan silloin, kun se julkaisuun ja tyyliin sopii. Muista myös itse käydä tykkäilemässä ja kommentoimassa muiden käyttäjien kuviin, joiden sisältö on tilillesi aidosti relevanttia. Erityisesti kuvat, joihin tilisi on tagattu, ansaitsevat tykkäyksen tai kommentin!

Instagram-tilin ja Facebook-tilin keskinäinen synkronointi kannattaa, sillä silloin kontaktisi toisessa kanavassa saavat ilmoituksen siitä, että tilisi löytyy myös toisesta kanavasta. Tämä tuo tilisi uusien ihmisten tietoisuuteen ja tuo mahdollisesti Instagram-tilillesi lisää seuraajia.

Vaihda samaan syssyyn myös tilisi yritystiliksi. Pääset tällöin käsiksi tarkempaan analytiikkaan, jonka avulla näet, millaiset ihmiset tiliäsi seuraavat ja mitkä sisällöt toimivat heille parhaiten.

Kokeile videota

Myös Instagram suosii videota! Hyvä tapa päästä alkuun on Instagram Stories, joka on hyvä työkalu luoda aktiivista sisältöä Instagramiin, aktivoida seuraajia sekä totutella videoiden kuvaamiseen. Instagram Storiesissa kuvan laatu ei ole etusijalla, vaan siellä mennään tarina ja ihmiset edellä!

Instagram Storiesissa kannattaa erityisesti käyttää paikkamerkintöjä sekä sopivia hashtageja. Ne tuovat tarinallesi tehokkaasti uusia katsojia!

 

Lisää keskustelua Instagramista videolla:

Jos video ei näy, voit katsoa sen myös täältä.

Kiitokset biljardimatsista ja keskustelusta videolla mukana olleelle juontaja-toimittaja Johannes Mollbergille, jonka löydät Instagramista nimellä @johahaanes.