Sosiaalisen median trendit 2018, puikahdus pintaa syvemmälle

Sosiaalisen median trendit 2018 kurkistelee sosiaalista mediaa vähän eri kulmilta ja kannoilta. Tarkastelimme somea markkinointiviestinnän kokonaisuuden kannalta ja osa nostoista on suunnattu markkinointiviestinnän tekijöille ja prosessia johtaville, osa taas tätä osaamista ostaville. Kelleen ei tule yllätyksenä muutosvauhti, mutta samalla näkyvissä on myös pysähtymistä niiden tärkeimpien asioiden äärelle.

 

Älyä ja analytiikkaa

Markkinoinnin automaatio ja personointi, sovellukset, algoritmit, heatmapit ja pikselit. Päivitä tietosi ja tunnista toimialasi mahdollisuudet tehdä älykästä, mitattavaa ja personoitua markkinointia myös somessa. Erityisesti toimitus-, markkinointi- ja myyntijohtajien sekä yrittäjien tulisi saattaa itsensä kartalle mistä tässä on kyse. Jokainen toimija tulee tarvitsemaan tässä informaatio- ja sisältötulvassa yritykseensä automaatio- ja analytiikkaosaamista myös sosiaalista mediaa ymmärtäen, joko ostettuna palveluna, tai henkilöstölle koulutettuna. Sosiaalinen media on yksi isoimmista liikenteen lähteistä automaatioissa. Automatisointi on kustannustehokkaampaa kuin käsityö, mutta myös keskeistä onnistumisen kannalta on se, että ääni ja oma osaaminen saadaan tuotua tulvasta tyylikkäästi esiin.

 

Samaan aikaan toisaalla – automaation ja älyn keskiössä on sisältö

Markkinoinnin automaatio, mittaaminen ja analysointi, koneäly, lisätty todellisuus ja pitkälle viety tekniikan hyödyntäminen on jollain tavalla jo myös arkipäiväistynyttä markkinointiviestinnän kentällä. Myynnin- ja markkinoinnin tekijöillä, johtajilla ja yrittäjillä on helppoa ottaa tekniikkaa ja automaatiota käyttöön, joko itse tehden tai palveluina ostaen. Kaiken tämän virittämisen keskeltä tärkeimmäksi tulee nousemaan sisällöt. Vaikka kuinka optimoitaisiin, viritettäisiin, hyödynnettäisiin tarjolla olevia työkaluja, ihmisten kiinnostuksen herättäminen ja asiakkaiden palveleminen ei onnistu jos sisältö ei ole hyvää (lue: timanttista).

Nyt kun markkinointibudjeteissa on ruettu sijoittamaan järjestelmiin ja tekniikkaan seuraava aalto opastaa sijoittamaan sisältöosaajiin.

 

Vaikuttajamarkkinointia jo vuonna 2016, vaikuttajien kanssa yhdessä tehden. Jyväskylän kaupungin vetovoimatekijöitä työstäen.

Vaikuttajamarkkinointi

Jokainen markkinointiviestintäalan toimija on alkanut puhua vaikuttajamarkkinoinnista (vihdoin). Meidän mielestämme se(kin) on muuttunut.

* Yksilöllisyys korostuu ja vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen on vaikeampaa ja vaativampaa ostaa kuin koskaan. Moni sisällöntuottaja, sosiaalisen median tähti eli vaikuttaja on tarkka siitä mihin ja miten lähtee enää mukaan. Vaikuttajat haluavat ja tietävät että heidän täytyy olla totaalisen uskollisia seuraajilleen.

* Vuoden 2018 sääntönä lienee: Ota vaikuttaja mukaan tekemään sisältöä, älä osta sisältöä. Esimerkiksi huippu (video)ohjaaja Viivi Huuska (@vitunviivi) on juuri nyt monen brändin valinta videoiden suunnitteluun ja ohjaamiseen. Huuskan korkean ammattitaidon lisäksi hän on kiinnostava sekä vaikuttava myös verkostojensa ja näkyvyytensä takia. Hän on myös oman toimialansa ”mikrovaikuttaja” ja hänen käsistään lähtevä sisältö on lähtökohtaisesti sekä kiinnostavaa, että saa vaikuttajia kiinnostumaan. Viimeisimpänä lienee Kalevakorun Kesyttämätön. Väitämme, että yksi videon suosion syy on se, että ohjaajana on toiminut juuri Huuska.

*Julkkisten, somejulkkisten, asiantuntijajulkkisten rajat – kaikki hämärtyvät. Keskeiseksi nousee se mitä kukin tekee ja millaista sisältöä tuottaa kanaviinsa, ketä tavoittaa ja millainen on karisma kaikkiaan. Yhä selkeämmin esiin nousee se, että nousevat tähdet, julkkikset ovat kaikki kovia tekijöitä ja tekoja menestyksen eteen tehdään todella paljon. Joten jokainen äiti ja isä valmistautukoon kertomaan lapselleen, että jos haluat tubettajaksi on käytävä koulut, oltava älykäs, löydettävä oma tyyli ja tapa elää elämää. Ja jokainen sisältö-osaaja miettiköön kuinka paljon työtä vaatii, että pääsee Helsingin sanomien vaikuttajamarkkinoijaksi. Hesarin tuorein ”sisältömarkkinoinnin kasvo” Antti Holma on hyvä esimerkki, huikean lahjakas ja kiinnostava persoona. Näyttelijä, juontaja, kirjailija, toimittaja ja mitä muuta ollessaan samalla Hesarin vaikuttaja.

*Vaikuttajamarkkinointi B2B kentässä. Aikuiset ovat mustasukkaisia ja kateellisia siitä miksi yritykset ja brändit tekevät ja ostavat vaikuttajamarkkinointia. Varsinkin kun ostetaan nuorilta ja nuorilta aikuisilta. LinkedInissä he keskustelevat siitä “Milloin joku maksaa minulle, että minä suosittelen. Onhan minulla jo yli 10 000 seuraajaa.”. Kyse ei ole tuosta laisinkaan! Kyse on siitä, että vaikuttajamarkkinoinnissa ei osteta lukuja vaan ostetaan osaamista vuorovaikutukseen. Ostetaan sitä arvoa ja uskottavuutta mitä kullakin vaikuttajalla on omaan yleisöönsä. Ja sen voi rakentaa vain sisältöjen kautta. Jos tämä maailma kiinnostaa B2B kentässä, joko vaikuttajana tai sen ostajana, kannattaa alkaa silmäillä pelikenttiä sillä silmällä; kenellä olisi sanottavaa, kuka liikauttaa, kuka on oikeasti uskottava ja kiinnostava? Kellä on käynnissä aktiivinen vuoropuhelu seuraajiensa kanssa? Juuri sille tyypille voisi heittää pöytään tarjouksen kaupallisesta yhteistyöstä ja hypätä näin aallon harjalle B2B-kentällä.

 

Päästä sisään ja poistumaan – helposti

Osaksi yhteisöä ja kokemusta kuulluksi tulemiseksi on kehitettävä. Kun löydämme meistä kiinnostuneet tyypin (yrityksestämme ja palveluistamme kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan) on tarjolla oltava seuraamis, tilaamis- ja kokemistoiminnot heti, myös sosiaalisessa mediassa. Eli materiaalit, lisätiedot, videot, puhelinumerot, nappulat ja painikkeet. Ketään ei saa pompottaa enää alustalta tai kanavalta toiselle eikä verkkosivuilta usean sivun verran eteenpäin minkään tiedon perässä. Ei sillä etteikö ihmiset liikkuisivat helposti sovelluksesta toiseen (versus aiemmin) tai appsista verkkoon, saatikka ruudulta toiselle – kyse ei ole siitä. Vaan kyse on tunteesta, tunne osallisuudesta on tarjoiltava heti ja jokainen sisältö kannattaa päättää johonkin sitouttavaan. Ja sitten toisessa ääripäässä on päästävä eli päästettävä nopeasti pois. Jos asiakas ei halua tilata enää uutiskirjettä siitä on päästävä yhdellä klikkauksella ulos tai jos asiakas ei halua olla seuraajasi somessa siitäkään ei kannata huolestua. Valinnanvapaus korostuu, samoin kuin yksilöllisyys ja sitoutumattomuus.

Yksityiskohdat merkitsevät ehkä enemmän kuin koskaan vuonna 2018. Sisällöissä kannattaa pyrkiä erottumaan ja auttamaan (asiakasta).

 

Kuvakaappaus G Live Lap appsista. Esimerkki siitä, että tiedon janon lisäksi keikalla ollessasi voit tilata drinkin suoraan suoraan pöytään ja maksaa sen samalla, omalla puhelimellasi.

Visuaalisuus

! NOUSUSSA ! Visuaalisuus ei ole koskaan ollut vähempiarvoista, mutta moni tekninen asia on viime vuosina ollut tärkeämpi. On ollut tärkeää olla ensimmäinen, ei paras. Teknisesti älykkäät edelläkävijät ovat saaneet somessa äänensä kuuluviin, mutta lähes kaikkien kanavien algoritmit ovat muuttuneet yhä enemmän siihen suuntaan, että ne pyrkivät tarjoamaan vain hyviä sisältöjä käyttäjilleen. Ja ihmisen mieli ja silmät pitävät visuaalisista asioista. Vuonna 2018 vallalla ovat videot (mikä ei yllätä enää ketään) mutta myös kuvat. Infoähky, viestitulva, sosiaalisen median täysi arkipäiväistyminen tapahtuu kaikissa ikäluokissa ja visuaalisuudella on mahdollista erottua. On siis keskityttävä siihen, että oma ääni tulee kuulluksi ja se tapahtuu isolta osalta silmien kautta.

Vinkit:

*Visuaalinen identiteetti (avainsanoja: tunnistettavuus kaikissa sisällöissä, toisinaan yllättävyys, oivaltavuus, keveys)

* Tyylilleen uskollisesti (yrityksen arvoista lähtevää ja siihen nojaavaa visuaalisista tekemistä)

*Keskittyen siihen, että keskinkertaisuus ei liikauta mitenkään (voi olla kannattavampaa jättää jopa tekemättä, vaikka näin ei saisi ehkä sanoa)

 

Optimointi kannattaa keskittää käyttöhetkiin vuonna 2018

SEO ja SEM aikakauden jälkeen optimointi kannattaa keskittää asiakkaan käyttöhetkiin, niihin hetkiin kun asiakas on yrityksen sisältöjen parissa. Onko se helposti kulutettavissa, käytettävissä, omaksuttavissa, koettavissa, jaettavissa ja voiko siihen osallistua? Samaan aikaan kannattaa tarkistaa vuoden 2018 EU:n tietosuoja-asetus (GDPR eli uusi EU:n laajuinen tietosuoja-asetus) ja sen vaikutus myös sosiaalisen median tekemiseen. Kannattaa siis piirtää asiakkaan polku tarjoamiemme sisältöjen parissa ajatellen sitä mikä ja millainen on asiakkaan käyttöhetki sisältöjemme parissa.

 

Aliarvioinnin riski vuonna 2018

* Älä jätä merkkaamatta kaupallista yhteistyötä tai maksettua mainontaa

* Älä aliarvioi vastaanottajan elämäntilannetta tai älyä

* Älä aliarvioi sosiaalisen median kanavien logiikkaa tai algoritmeja, älä ainakaan yritä huijata ja juksata, et nimittäin onnistu siinä paitsi vahingossa. Äläkä usko ketään joka väittää huijaamista osaavansa. Suomi on toisaalta niin pieni maa, että täällä voi joku onnistua paremmin kuin isommissa maissa ja tehdä ennätystekoja, mutta muuten loogisesti olemme aina eurooppalaisissa somekanavien versioissa (versiointi) mukana ja usein päivitykset päätyvät tänne viimeisinä.

* Y -sukupolvi on yrityksissä eli asiakkaissasi jo ostajina sekä päättäjinä, Z-sukupolvi eli vuonna 2000 syntyneet pääsevät ensi vuonna baariin. Älä arvioi siis nuoria tai nuoria aikuisia päättäjinä, ostajina, tekijöinä.

* Sisältöjen kiertonopeus tiivistyy. Älä jätä roikkumaan enää mitään vanhaa joka ei puhu tai kerro palvelustasi vaan siivoa, arkistoi, uudista, mutta toki taltioi. Nykyään nuoret siivoavat aktiivisesti omaa näkymäänsä somessa ja tämä tulee näkymään myös yrityksissä. Hyödynnä kaikin keinoin ne sisällöt mitä tuotatte ja ostatte eli jakele, käytä, toista.

 

Sosiaalisen median kanavat noin niinku yleisesti

Facebook pitää pintansa vuonna 2018. Facebook panostaa ensi vuonna yli miljardin videosisältöihin ja kertoo tuovansa uuden sovelluksen (toiminnallisuuden) Facebook Watchin käyttäjilleen vuoden 2018 aikana. Facebook Watch tuo tullessaan televisiomaiset sisällöt tarjoten paikan videosisällöille uudella erillisellä välilehdellä. Ominaisuus on lanseerattu USA:ssa pienelle käyttäjäryhmälle ja nyt syksyllä ollut tarjolla jenkeissä kaikille. Jatkoa kannattaa seurata mielenkiinnolla.

Kaikkinensa jokaista sosiaalisen median kanavaa dominoi live. Nousussa ovat livelelähetykset, mutta myös sen lisäksi reaktioita herättävät videot ja videosarjat, yksittäiset videot. Vuonna 2018 esiin noussee älykkäät sisällöt, visuaaliset sisällöt, kepeät sisällöt (kevyet kuluttaa ja omaksua). Kaikki perustuu vuorovaikutukseen, kykyyn osallistaa ja kokea.

Pohjoismaiden suosituimmat kanavat ovat Facebook ja Youtube. Kärkikaksikon jälkeen alkaa tulla eroja. Esimerkiksi Instagram on Ruotsissa puolet suositumpi kuin Suomessa tai Norjassa ja tällä perusteella voitaneen ennustaa sille pelkkää kasvua myös Suomeen vuodelle 2018. Keskimäärin suomalainen käyttää 2,3 sosiaalisen median kanavaa eli karkeasti yleistettynä yritysten kannattaa valita itselleen väh. 2 kanavaa joissa olla läsnä. Tällä määrällä pitäisi tavoittaa jokainen suomalainen somessa. Tuoreimmassa tilastokeskuksen tutkimuksessa 77% suomalaisista käyttää verkkoa älypuhelimella eli mobiililaitteella. Tämä asettaa jokaikiselle verkko- ja somesisällölle tarpeen olla responsiivinen, mobiiliystävällinen, käytettävissä ja koettavissa puhelimella. Tämä ei liene uutta kelleen, mutta vaikuttaa nyt myös sosiaalisen median kanavien algoritmeihin vahvasti.

Dark Social on edelleen voimissaan, eli iso osa sisällöistä liikkuu edelleen markkinoijien tavoittamattomissa eli niitä ei päästä mittaamaan. Ja vain hyvät (tai epäonnistuneet) sisällöt leviävät. Suomessa erottuu hyvin vielä sisällöillä ja techin rooli on edelleen pienempi johtuen muun muassa siitä että kaikki sovellukset, ominaisuudet ja versiot rantautuvat tänne Pohjois-Eurooppaan viimeisten joukossa. Mutta sisällön ja tech-osaamisen välimatka lyhenee entisestään vuonna 2018 ja suljetussa somessa liikkuu valtavasti markkinointiviestinnän tekemään sisältöä.

 

Koppoti koppoti podi, podi, podi

Audion merkitys kasvaa. Podcastien suosio kasvannee räjähdysmäisesti ja äänimaailman merkitys korostuu myös sosiaalisessa mediassa tulevaisuudessa. Ihmiset janoavat tarkempia ja syvempiä sisältöjä, perusteellisempaa osaamista ja taustoihin tutustumista. Näihin audio sopii täydellisesti. Podcasteihin rakentuu myös mainontaa (kaupallisia yhteistöitä) ja samaan aikaan audion merkitys kasvannee myös videoissa. Kuka puhuu ja miten, millainen äänimaailma rakennetaan. Ennustamme, että podcastien suosion kasvaessa kasvavat myös videoiden äänen laadun (sekä äänensisällön) vaatimukset. Vaikkakin toistaiseksi esimerkiksi Facebookissa 85 % katsojista katsoo videon ilman ääniä. Samaan aikaan 76 % maksetun mainonnan videoista vaatii tuekseen äänen eli kehittymisen varaa on…

 

Yksityiskohtien merkitys korostuu

Monet asiat vaikuttavat markkinointiviestinnän onnistumiseen ja yksityiskohtien merkitys kasvaa sosiaalisessa mediassa. Somessa tehtävä perustyö vaikuttaa näkyvyyteen, algoritmeihin, analytiikkaan ja sisältöihin sitoutumiseen. Yhä tärkeämpää on, että älykkään ja kiinnostavan sisällön lisäksi tekstit, otsikoinnit, pikkukuvat, linkitykset, hastagit jne. ovat kunnossa. Nykyään Facebookissa vaikuttaa algoritmeihin jopa jatkosisällön hakukone-ja käyttöystävällisyys (se mihin ohjataan/linkitetään). Se onko SEO kunnossa ja sisältö tarjolla mobiiliystävällisesti. Facebook pyrkii tällä tavoin turvaamaan käyttäjänsä käyttäjäkokemusta, tarkastelemalla siis myös muita sisältöjä ja lähteitä mihin heidän kauttaan linkitetään.

 

Kasvussa suljetut ryhmät

Julkisten keskustelufoorumien ja alustojen suosio on laskussa. Jos tämän toteaa Suomen Tilastokeskus tuoreimmassa tutkimuksessaan, niin silloin se viimeistään on totta. Nopeimmin suosio kasvaa 1-5 hengen suljetuissa ryhmissä, aikuiset keskustelevat vielä toistaiseksi myös suuremmissa. Mutta kun ryhmän koko ylittää 100 hengen se hiljenee tai siirtyy takaisin pienempiin ryhmiin. Suurien ryhmien haasteena onkin verkkokeskustelukulttuurista huolehtiminen, siihen kannustaminen ja yhteisömanagerointi jottei ryhmissä keskustelisi vain yksittäiset äänitorvet tai kelleen syntyisi tunnetta joko älyttömästä tai liian älykkäästä keskustelusta.

 

Summa summarum

Some on oma sisältöformaattinsa, myös vuonna 2018 ja entistä vahvemmin. Sitä ei saa nähdä enää taustoittavana, tukevana tai lisäarvoa tuovana kanavana, vaan se on itsessään aito oma media ja kanava.

Ajattelumalli on muuttunut: sosiaaliseen mediaan ei enää jaeta sisältöjä muualta vaan sinne tuotetaan omaa sisältöä. Someen viedään viihde, palvelut ja uutiset. Myös vuonna 2018!

 

Olemme tuottaneet nyt syksyn 2017 ajan asiakkaillemme syvääluotaavia katsauksia somesta ja keränneet tietoa sosiaalisen median kanavista vuonna 2018. Jos haluat pureutua trendeihin syvemmin niin pohditaan miten sitä voisimme teille parhaiten tarjoilla. Jos haluat apua strategian luontiin, oikeiden valintojen tekemiseen tai etenemisen askelmerkkeihin olemme palveluksessasi ! Soita tai tekstaa Johanna, 040 167 9885.  Jos haluat jutella katsauksen kirjoittajan kanssa esim. hyvistä podcasteista pirauta Hanna, 050 537 0515.