Vanhemmille ja virkamiehille tubesta

Suomessa tubettajille, tubettamiselle ja sometähteydelle kuuluu hyvää ja sillä tehdään hyvää. Toiminta alkaa olla vakiintunutta, alan pelisäännöt hiljalleen hahmottuneet ja yrityksetkin mahdollisuuksiin heränneet. Hauskinta lienee se, että monen lapsen ja teinin unelma-ammatti on nykyään olla vlogaaja tai tubettaja. Tämä kirjoitus on näiden urasuunnittelijoiden vanhemmille ja myös virkamiehille, niille joille tubemaailman kaupallisuus on vielä aivan vieras kuvio.

 

Photo by Kyle Glenn on Unsplash

Suomituben ”tallit”

Suomessa tubettajien ”talleja” eli MCN:niä ovat United Screens, Troot Network (entinen Töttöröö) sekä Splay Suomi. Nämä kaikki ovat startanneet toimintansa samoihin aikoihin kuin tubettamisesta kasvoi ilmiö Suomessa, samaan aikaan kun Tubecon tuli tunnetuksi. United Screens sekä Splay ovat Euroopasta Suomeen rantautuneita verkostoja. Töttöröö eli nykyään Troot on suomalainen, ja taas laajentanut toimintaansa Ruotsiin. He kaikki vastaavat tubettajiensa ja muiden edustamiensa sometähtien hyvinvoinnista, kanavien ja sisältöjen kehityksestä sekä ennen kaikkea rahaliikenteestä, myynnistä ja sen kasvattamisesta.

Tubettajilla on eritasoisia sopimuksia MCN:nien kanssa. Julkisen tiedon mukaan MCN:t ottavat osansa tuloista noin 5-25% edestä.

MCN:t edustavat myös nykyään mediatalojen sisältöjä, ja myyvät näihin liittyvää mainostilaa, uusimpana United Screensin julkistus Freemantlemedian edustamisesta tubessa.

Maailmalla MCN:niä on sitten kymmeniä, satoja. Muiden somekanavien ja eri sisältöformaattien sisällöntuottajien verkostoja Suomessa on sitten enemmän. Blogialustat- ja blogiverkostot, Instagram -verkostot jne. edustavat eri sisällöntuottajia ja vastaavat heidän kanaviensa kaupallistamisesta.

 

MCN: Multi Chanel Network (Youtuben selitys)

 

Monikanavaiset verkostot (MCN) ovat Youtubesta itsestään katsoen kolmannen osapuolen palveluntarjoajia, jotka tekevät yhteistyötä Youtube -kanavien kanssa. Eli on Youtube, sinne sisältöä tekevät tubettajat, ja sitten tuo kolmasosapuoli eli MCN:t, jotka toimivat tubettajien verkostoina. MCN:t tarjoavat sisällöntuottajille palveluja esimerkiksi yleisön kasvattamiseen, sisällön ohjelmointiin, sisällöntuottajien yhteistyöhön, tekijänoikeuksien hallintaan, kaupallistamiseen ja myyntiin liittyvissä asioissa.

Photo by Ben Weber on Unsplash

Kaupalliset yhteistyöt

Yritykset ja brändit ovat jo vuosia tehneet julkkisten ja myöhemmin sometähtien kanssa kaupallista yhteistyötä. Maksaneet rahaa siitä, että ovat saaneet näkyvyyttä sisällöntuottajan kanavassa, tubessa, Instagramissa, Facebookissa jne. Toisaalta tuotteita on tarjottu vuosikymmenet ilmaiseksi käyttöön, esittelyä ja mainontaa vastaan. Nyt viime vuosina tämä on räjähtänyt, kasvanut valtaisasti kun some on kasvattanut suosiotaan ja käyttäjämäärät ovat kasvaneet.

Samaan aikaan yritykset ovat tajunneet kuinka hyvä media sisällöntuottaja on, kuinka hyvä ote hänellä on omaan yleisöönsä verrattuna televisioon, radioon, printtiin tai muuhun verkkomainontaan. Tubettaja tai instaaja, jolla on 100 000 seuraajaa, on rutkasti arvokkaampi kuin mikään muu media, koska hänellä on vuorovaikutteinen suhde yleisöönsä. Hän vuorovaikuttaa yleisönsä kanssa usein päivittäin, vuoropuhelee, kommunikoi ja fanit (seuraajat) ihannoivat tubettajan tekemistä. Toisaalta sometähtien sisällöistä on tullut arjen viihdettä, jokapäiväistä katsottavaa sekä seurattavaa, opin ja tiedon lähde ja idolin roolin rinnalle on tullut muita rooleja.

Kaikkinensa vertaissuosittelu on kasvanut. On syntynyt kulttuuri, jossa vertaisiin luotetaan yhtä paljon kuin asiantuntijoihin ja johtajiin. Nykyään ihmiset luottavat lähes puolet vahvemmin yrityksen somekanavien sisältöihin kuin mainontaan muissa medioissa. Lähde: Grapevine, The 2017 Edelman Trust Barometer.

Youtuben logiikka sisällöntekijöiden kanssa

Youtube on toistaiseksi ainut somekanava mikä julkisesti maksaa sisällöntuottajille siitä, mitä he tekevät. Tämä juontaa juurensa tietysti siitä, että kyseessä on videoalusta ja Youtube suhtautuu jokaiseen sisällöntuottajaan, joihin tubettajatkin kuuluvat, tärkeänä tekijänä mainostulojensa mahdollistajana. Liikkuvan kuvan tekemisessä on aina oltu tarkkoja tekijänoikeuksien ja korvausten kanssa, Youtube on siis linjassa tämän kanssa.

Youtube maksaa siitä, että ihmiset tekevät sisältöä joka houkuttaa uusia ihmisiä kanavansa pariin ja toisaalta pitää ihmiset kiinni Youtubessa päivittäin. Youtubella on tärkeää, että katselijat palaavat aina uudestaan katselemaan videoita, vanhoja ja uusia. Youtube taas saa tulonsa mainostajilta, jotka taas hyötyvät näistä massoista. Jenkeissä, ja jo Euroopassakin, Youtube on ihmisten arjessa hakukone: hakukenttään kirjoitetaan se asia mistä halutaan saada tietoa, aivan kuin Google -haku meillä Suomessa.

Photo by rawpixel on Unsplash

Kaupallinen yhteistyö tubettajan kanssa

Tubettaja (eli Youtube-tilin omistaja) voi saada tuloja siis Youtubelta sen mukaan miten hänen tuottamiaan sisältöjään kulutetaan sekä antamalla mainospaikkoja videoidensa kyljestä. Ja nykyään yhä kasvavammin antamansa näkyvyyttä sisällönyhteydessä, videoilla. Eli siis ottamalla yritykset, brändit mukaan videoihinsa, mainostamalla, esittelemällä, suosittelemalla, käyttämällä jne. Nämä kaupalliset yhteistyöt maksavat yrityksille tonneista ylöspäin, kalliimmillaan Suomessakin useita kymmeniä tuhansia.

Videoita voidaan tehdä myös yhteistyössä ns. yhteistyövideoita, joissa yritykset ja brändit ovat enemmän mukana tai tähteä ”lainataan” omalle kanavalle. Usein näihin kaupallisiin kumppanuuksiin liittyy myös muuta yhteistyötä, tähdet vierailevat yritysten ja brändien tapahtumissa, edustavat brändiä muissa kanavissa, nostavat yritystä esille säännöllisesti omissa kanavissa jne.

Haasteena on etiikka ja se miten mainonnasta viestitään

Suomi tulee jälkijunassa, mikä ei yllätä. Kun somen suosio kasvoi, kasvoi myös sometähtien suosio ja yritysten tekemät kaupalliset yhteistyöt heidän kanssaan. Toisaalta lapset ja nuoret olivat näiden kanavien ja niiden sisältöjen ensimmäisiä katselijoita. Virisi keskustelu medialukutaidosta. Mitä sisältöä sometähtien tekemä sisältö on, mitä jos siinä on mainontaa mukana? Miten siitä pitää kertoa, ja pitääkö siitä kertoa? Miten raha liikkuu ja pitääkö lahjaksi saaduista tuotteista maksaa veroa? Tätä kaikkea on nyt Suomessakin työstetty muutama vuosi ja alalle on tulleet pelisäännöt tekemiseen. Yksi on alan toimijaverkosto PING Helsinki, jonka PING Ethics on tehty sekä yrityksiä, että sisällöntuottajia varten. IAB Finland lienee virallisin toimija, joka pyrkii myös luomaan kenttään pelisääntöjä mainostajat huomioiden.

Photo by Caleb Woods on Unsplash

Raha liikkuu 

Suomessa kerrotaan olevan jo yli 30 täysin elantonsa tienaavaa tubettajaa, muista sometähdistä puhumattakaan. Suurimmalla osalla näistä on takanaan tallit tai blogialustat, sekä sen lisäksi omat osakeyhtiöt ja toiminimet. Väliin jää edelleen kasvava harmaa-alue, lapset, nuoret ja nuoret aikuiset joiden seuraajamäärät kasvavat. Ne jotka eivät vielä ole verkostoissa, ne jotka ovat kiinni jo jenkkiverkostoissa ja ne jotka haluavat tehdä somesta itselleen ammatin.

Nyt kun virkamiesmäiset perusteet on tubettamisesta hallussa ja peilaat tätä sisältöä työhösi – heräsikö kiinnostuksesi? Kannattaisiko myös meidän tutustua tähän tarkemmin, pitäiskö selvittää voisimmeko tehdä kaupallisia yhteistöitä näiden tähtien kanssa? Sitä työtä me Siliällä teemme, yhdistämme toimijoita ja yrityksiä MCN:nien ja juuri oikeiden sisällöntuottajien kanssa yhteen, suunnittelemme kokonaisuuksia ja autamme läpivienneissä. Kaupalliset yhteistyöt, maksettu mainonta, mitä näitä nyt on! Laita viestiä johanna@silia.fi tai soittele meille!

Artikkelikuva: Photo by Patrick Fore on Unsplash