Kauppakeskuksen sosiaalinen media

Jokaisen kauppa- ja liikekeskuksen, erikoiskauppojen keskusten sekä viihdekeskusten tulee olla läsnä myös sosiaalisessa mediassa. Voisimmeko auttaa juuri sinua ja teidän keskustanne löytämään oma paikkansa ja yleisönsä somessa?

Kuluttajatottumukset muuttuvat, vastuullisuuteen ja yhteisöllisyyteen tulisi panostaa. Tulisi myös pitää kulutusta- ja palveluiden ostoa yllä, tavoittaa uusia asiakkaita sekä palvella nykyisiä paremmin. Samanaikaisesti ketjut ja yrittäjät kukin taistelevat elintilastaan ja osuudestaan kuluttajien kukkarolla. Yhtä tärkeää on niin kauppa- tai liikekeskuksen mielikuva asiakkaiden mielissä kuin parkkipaikkojen riittävyys. Näistä kaikista tulisi viestiä somessa ja mielellään vielä omalla tunnistettavalla tavalla asiakkaita oikeasti palvellen, ei mainostaen. Tätä ja paljon muuta on meidän mielestämme kauppa- ja liikekeskusten viestintä sosiaalisessa mediassa.

 

Siliän palvelu sisältää:

 

1) Somesuunnitelma, tavoitteet

Somessa tulisi olla sillä syyllä, sävyllä ja tyylillä millä keskus on oman paikkansa ansainnut katuosoitteessaan. Tyyliin ja tapaan vaikuttaa myös kauppakeskuksen tilanne ja suhde vuokralaisiin, mitä sopimuksissa on luvattu vuokralaisille ja mitä strategisia liiketoimintalinjauksia on tehty. Lisäksi tyyliin ja tapaan vaikuttaa vahvasti asiakaskunta, se joukko joka palveluita käyttää.

Samalla hahmottuu myös resurssitarpeet ja budjetille määreet.

2) Budjetti

”Mulla on nyt tämä budjetti tässä ja tällä mentäisiin. Parasta mahdollista pitäisi saada aikaan sekä asiakkaita aamuihin ja arkipäiviin.” Yksi taiteenlajinsa on kauppakeskusten sosiaalisen media nyt vuonna 2018. Siliän kanssa voit yhdessä suunnitella miten käytät markkinointiviestinnän budjettisi hyvin.

3) Mittaaminen, seuranta ja raportointi

Säännöllinen analysointi ja raportointi tuottaa hyötyä niin meille sisällöntekijöille kuin kauppakeskuksen johtoryhmälle aina omistajaan saakka. Saadaan selkeää dataa ja perusteluja myös tulevaisuuden ratkaisuille. Tätä kautta opimme entistä enemmän asiakkaista ja osaamme palvella heitä paremmin niin somessa kuin kauppakeskuksessa.

4) Kauppakeskuksen someohjeet

Yhteiset someohjeet ovat onnistumista ja innostamista varten. Asetettujen tavoitteiden, somesuunnitelma ja budjetin osalta tuotetaan ohjeet sosiaalisen median kanavien ylläpitoon ja päivittämiseen. Nämä ohjeet mahdollistavat, että sisältöjä voi päivittää useampi eri taho alihankkijat mukaan lukien ja näillä ohjeilla voi uudetkin tekijät ottaa nopeasti mukaan sisältötiimiin. Someohjeet linjaavat asiakaspalvelun ja auttavat arjen työssä, markkinointiviestinnän onnistumisessa sosiaalisessa mediassa. Someohjeet ovat relevantit jos tiimi koostuu yli 5 henkilöstä tai sometiimissä on mukana on eri toimijoita kuten vuokralaisia, mainos- tai viestintätoimistoja tai vaikka ulkopuolelta ostettua info- tai asiakaspalvelutiimiä.

5) Kauppiaiden someohjeet (sisältöjen toimittaminen, osallistuminen)

Kauppiaiden someohjeilla pyritään sitouttamaan vuokralaiset, ketjut, liikkeet sekä yksityisyrittäjät yhteiseen tavoitteeseen ja sen jälkeen sovitaan pelisäännöt. Jokaisella on mahdollisuus osallistua ja samalla oppia miten sosiaalista mediaa kannattaa tehdä. Tämä auttaa kaikkia menestymään itsenäisesti, mutta ennenkaikkea yhdessä. Someohjeiden avulla vuokralaiset pystyvät tekemään toimivia sisältöjä kauppakeskuksen yhteiseen someen sekä tietävät miten kauppakeskuksen somessa kukin on esillä ja miten siellä saa oman äänen kuuluviin. Someohjeet selkeyttävät ja sisältävät aina kullekkin keskukselle parhaat tavat toimittaa sisältöjä ja osallistua kauppakeskuksen someen.

6) Somekanavien ylläpito

Somekanavien ylläpitotyö onnistuu jos tekemiselle on selkeät sävelet. Sisältöjä kannattaa suunnitella ja tuottaa, julkaista ja buustata maksetulla mainonnalla säännöllisesti ja vuorovaikutteisesti. Kauppakeskuksen sosiaalisen median kehittäminen jos joku vaatii yhteisömanagerimaista otetta. Vuorovaikutusta tulee ja kannattaa ohjata, ruokkia. Paras tulos tulee jos ja kun tätä työtä pyritään tekemään pitkäjänteisesti. Somekanavien ylläpito on ennen kaikkea asiakaspalvelua some-kanavissa.

Sosiaalisen median ylläpitoon voidaan sisällyttää esim. tärkeimpien tapahtumien liveraportoinnit, valokuvaukset / kuvatuotanto, videotuotannot, kampanjat, kilpailut sekä maksettu mainonta.

 

Omatoimisille kauppakeskuksille markkinointiviestinnän ja toiminnan tueksi tarjoamme myös erillisinä palveluina:

 

* Mittaaminen, seuranta ja raportointi

* Kauppakeskuksen someohjeet

* Kauppiaiden someohjeet (sisältöjen toimittaminen, osallistuminen)

* Uutiskirjeet

 

Kysy lisää ja pyydä tarjousta!

Me Siliällä olemme rakentaneet toimivan prosessin kauppakeskusten oman sosiaalisen median kehittämiseksi. Tiimistämme löytyy tälle tekemiselle asiantuntijat suunnittelusta sisällöntuotantoon, yhteisömanagerointiin sekä analysointiin ja raportointiin. Olemme rakentaneet myös merkittäviä asiakaspalvelukokonaisuuksia someen ja kouluttaneet asiakaspalvelijoita tekemään työtään somessa.

Soita, meilaa tai ota yhteyttä somessa:

Johanna Hytönen, 040 167 9885, johanna@silia.fi, @johannahytonen
Hanna Liimatainen, 050 537 0515, hanna@silia.fi @hanna.liimatainen

Rikkautemme: referenssit