Some- ja sisältötrendit 2019

Ennustuksia ja valistuneita arvauksia vuoteen 2019!

Marraskuun taittuessa talveen ja vuoden 2019 startatessa on jälleen hyvä aika ennustaa tulevaa. Sitran megatrendejä lainataksemme ”todennäköisesti tiedämme tulevasta yhtä vähän kuin 1800-luvun ihminen”, mutta somesta uskaltanee jotain ennustaakin. Alla Siliän sosiaalisen median trendit 2019!

1. Vastuullisuusviestintä, arvoviestintä, yritysaktivismi

Viimeisimpien tutkimusten mukaan yli 80 % kuluttajista haluaa tietää, millainen yritys (ja millainen yrittäjä) tuotteiden ja palveluiden takana on. Samainen joukko on kiinnostunut yritysten jakamasta relevantista tiedosta. Uusimman globaalin Edelmann Trust -luottamusbarometrin mukaan ihmiset luottavat yhdistysten ja järjestöjen jälkeen eniten yrityksiin (52 %). Barometrissä hännille jäivät mm. hallitukset.

Samaan aikaan yrityksiltä odotetaan yhä enemmän. Haluamme tietää, mitkä ovat yrityksen arvot ja miksi yritys on olemassa – miten yritys muuttaa maailmaa. Vastuullisuuden ja arvoviestinnän rinnalle nousevat yritysaktivistit eli yritykset, jotka pyrkivät tietoisesti tekemään aitoja ja merkittäviä tekoja muuttaakseen maailmaa ja lunastaakseen olemassaolonsa lupauksen. Näitä odotamme näkevämme vuonna 2019!

2. Digital Wellbeing

Sosiaalisen median parissa vietetty aika on kasvanut 50 % viimeisen 2 vuoden aikana. Näin kertoo Dentsu Aegis Networkin kuluttajatutkimus 2018. Toisaalla taas on tutkittu, että lapset ja nuoret viettävät yli 40 % ajastaan ruutujen äärellä. Jo pelkästään nämä luvut kertovat sen, minkä käyttäytymistutkijat ovat nostaneet esiin: mobiilia teknologiaa ja somea käytetään sekä tylsyyden taltuttamiseen että piristyksen saamiseen. Somen tiedetään jo nyt vaikuttavan vahvasti aivojen dopamiinituotantoon.

Vuodelle 2019 ennustamme yhdeksi trendiksi ja puheenaiheeksi yksilön digitaalisen hyvinvoinnin. Miten pärjäämme somen kanssa ja mitä palveluja tähän tarpeeseen tulee tarjolle? Saattaa olla, että haluamme lisää elämää somen sijaan. Tämä haastaa meitä markkinoijia jälleen uudella tavalla.

Kuva: Kuvapankki Unsplash: thought-catalog-593050

3. Mobile first kaikissa sisällöissä

Vuonna 2018 kaikki sosiaalisen median kanavat ovat panostaneet ja parantaneet erityisesti videoiden katselukokemusta mobiilissa. Nyt jos koskaan on viimeinen vuosi siirtää verkkosisältöihin liittyvät ajatukset mobiiliin muotoon ja ajatella lähtökohtaisesti kaikki sisällöt esitettäväksi ensin mobiilissa muodossa. Suomessa mobiilin käytön kasvuksi on tutkimusten mukaan mitattu viimeisenä kahtena vuotena 80 %.

4. Lähipiiri korostuu, samoin yksilöllisyyden suoja

Vuonna 2018 seurattiin Facebookin valtavaa tietovuotokohua, minkä jälkeen käytiin keskustelua siitä, kävikö myös Suomessa Facebookissa käyttäjäkato. Totta on se, että ensimmäistä kertaa Facebookin historiassa käyttäjämäärä kääntyi Euroopassa laskuun ja tälle voidaan vain arvailla syitä. Joka tapauksessa turvallisuudentunteemme on järkkynyt ja tietoisuus kasvanut kaikkinensa. Samaan aikaan painaa tietoähky ja voimakas häly somessa tuntuu ahdistavalta.

Ennustamme siis, että vuonna 2019 somessa korostuu lähipiiri, ja yksilöllisyyden suojan merkitys kasvaa. Uhka tietovuodoista, kiusaamisesta ja lynkatuksi tulemisesta tulee jokaisen käyttäjän lähelle. Pienet ryhmät ja Whatsapp-viestit ovat turvallisempia paikkoja ilmaista itseään. Myös verkko-ostamisessa korostuu turvallisuuden tunne: ostoprosessi ja sen eteneminen voi jäädä kesken yksityisyydensuojan rikkoutumisen pelossa.

5. Asia- ja paikallisvetoiset ryhmät kasvavat

Aiemmin oli jopa vähän junttia kuulua jonkin yksittäisen kaupunginosan Facebook-ryhmään. Sen sijaan valistuneen somettajan odotettiin kuuluvan johonkin isompaan ja oletettavasti laajempaa tietoa ja sisältöä tarjoavaan ryhmään. Isot ryhmät ovat kuitenkin joiltain osin tulleet tiensä päähän, ja keskustelut niissä ovat tyrehtyneet. Kukaan ei enää jaksa keskustella esimerkiksi markkinoinnista tai digitalisaatiosta yleisesti vaan haluamme mieluummin keskustella pienemmissä porukoissa vielä tarkemmista aihepiireistä. Jos haluamme kierrättää tai kaupata kirpputoritavaroita, teemme sen mieluummin “Vallila kierrättää” -ryhmässä “Pääkaupunkiseudun kirpparistien” sijaan. Tämä aaltoliike lienee meille kaikille tuttu – pienestä suurempaan ja takaisin! Vuonna 2019 katsotaan taas naapuriin ja linkkiydytään lähelle.

6. Ääni

Chateissa, yksityisviesteissä ja Messengerissä yleistyneiden ääniviestien rinnalle nousevat ääniohjaus ja voice search myös somessa. Ennustamme, että Alexan ja Sirin yleistyminen tulee näkymään jollain tasolla myös somessa. Julkaistujen tutkimusten mukaan jo nyt yksi viidestä hakukonehausta tehdään äänihaun avulla.

Jos viime vuodet on innostuttu liikkuvasta kuvasta, niin vuonna 2019 ennustamme innostusta äänestä. Ääni korostuu myös videoissa ja sisällöissä. Aiemmin oli tärkeää huolehtia tekstityksestä videoissa, sillä niitä katseltiin usein äänettä, mutta nyt ääni on noussut yhä tärkeämmäksi sisältöformaatiksi ja sen laatu korostuu sisällöissä. Äänikirjat ja podcastit kasvattavat suosiotaan ja yleistyvät edelleen. “On demand voice” vahvistuu!

Kuva: Kuvapankki Unsplash: mohammad-metri-421904

7. Ihmisten itsensä omistamat somet ja ryhmät

Ihmisten itsensä suunnittelemat ja omistamat somet tulevat jättien (GAFA) rinnalle – jos ei vielä valtavina toteutuksina tai kaikkien ladattavissa olevina appeina, niin kuitenkin jollain tasolla, joissain ryhmissä. Tällaisia “omia someja” rakentui verkossa jo 30 vuotta sitten, ja tämän hetken jättien jälkeen saatetaan nähdä jälleen yksityistymisen aalto. Tämä tarkoittanee sosiaalisen median kaltaisia palveluja, jotka todennäköisesti ovat ihmisten itsensä omistamia ja rahoittamia, eikä niille edes tavoitella appseista tuttua valtavaa kasvua. Ei vielä massojen käytössä, mutta edelläkävijöiden näpeissä!

8. Micro Moments: mikrohetkien merkitys kasvaa

Meillä on se ensimmäinen silmäys aikaa vastata tarpeeseen ja haettuun tietoon. Tuo mikrohetki on se mielikuva, joka meistä muodostuu.

Vuonna 2019 niin visuaalisuudelta kuin tekniikalta vaaditaan ennennäkemättömän paljon. Kaiken pitää toimia heti ja tarkoituksenmukaisesti. Jos halutaan tarjota viihdettä tai elämyksiä, sen tarjoilu pitää aloittaa ensi sekunneista. Jos taas tarjoillaan tietoa, sitä ei enää tiisata useassa julkaisussa ennakkoon saatikka piiloteta usean klikkauksen taakse – sen tulee olla tarjolla samantien, helposti omaksuttavissa.

Yrityksiltä ja markkinoijilta tämä vaatii myös erityishuomiota teknisiin toteutuksiin: enää ei voi olla sivustoa, tiedostoa tai sisältöä, joka ei toimi moitteettomasti siinä sovelluksessa tai alustalla, jolla sitä tarjoillaan. Päätökset tehdään sekunneissa, ja jos kokemus on yhtään vajaa, sisällön kuluttaminen lopetetaan.

Demand Generationin tutkimuksessa 61 % vastaajista kertoi yritysten sisällöillä olevan vaikutusta siihen, päätyvätkö he asiakkaaksi. Menestyvien yritysten todettiin tarjoilevan sisältöjään ostopolun kaikissa vaiheissa. Tarjouskilpailutusvaiheessa 87 % vastaajista kertoi sisällön vaikuttaneen valittuun toimittajaan. Jos mietimme omaa käytöstämme, niin prosenttiluvut voisivat olla suuremmat – ensivaikutelman voima on tullut myös verkkoon jäädäkseen!

9. Seurantatyökalut ja entistä tarkempi kohdentaminen

Vuonna 2018 sosiaalisen median mainostajat ovat olleet jo hieman ahdingossa. Pienet tai suuremmatkaan summat eivät riitä enää samojen tulosten saavuttamiseen ja oletetut hyvät sisällöt eivät näy yleisölle halutulla tavalla. Enää ei riitä, että mainos on kiinnostavampi kuin jonkun toisen tekemä eikä raha kompensoi suoraan tulosta. Nyt mainokset taistelevat elintilastaan kavereiden jakamien kihlajaiskuvien seassa, ja sisällön lisäksi teknisen toteutuksen merkitys korostuu.

Yhä keskeisemmäksi on noussut sisällön tarjoilu juuri oikeaan aikaan, sille oikealle ja halutulle kohderyhmälle. Kohderyhmiä ei enää muodosteta yksittäisissä kanavissa ja niiden mainostyökaluissa, vaan ne kerätään, rakennetaan ja muotoillaan eri kanavista kerätyn tiedon avulla. Niihin yhdistetään kuluttajan käyttäytymistä ja lisätään muuttuvia parametrejä.

Kohdentamiseen ja yleisöjen muodostamiseen sosiaalisen median kanavat tarjoavat pitkälle vietyjä työkaluja – moni on varmasti lukenut jo pikseleistä ja tageista. Nämä työkalut keräävät tarkkaa tietoa kuluttajien liikkumisesta verkossa, ja tätä tietoa voidaan hyödyntää uskomattoman pitkälle markkinoinnin kohdentamisessa myös sosiaalisessa mediassa. Markkinoijien ei myöskään enää tarvitse ajatella sosiaalista mediaa yhtenä erillisenä kanavana vaan kaikkien eri pintojen (esim. hakukonemarkkinointi, display jne.) analyytikat sekä yleisötiedot voidaan yhdistää.

Tässä pelissä voittaa se, joka osaa hyödyntää tätä tekniikkaa yrityksen myyntiprosessissa ja asiakaspolulla sen jokaisessa vaiheessa. Tämä vaatii näkemystä ja nörtteilyä, ja se viehättää meitä erityisesti vuoden 2019 suunnitelmia tehdessä. Ja samalla se myös arveluttaa. Näitä tietoja kerätään jo, ja niitä myös myydään jo – samalla kun mainonnan eettinen neuvosto vasta opettelee vaikuttajamarkkinoinnin perusteita!

10. Video (ja live)

Tutkimusten mukaan 79 % kuluttajista katsoo mieluummin videon tuotteesta tai palvelusta kuin lukee siitä. Ja eniten edelleen kasvaa live. WORD! Tätä Siliässä on ennustettu viimeiset neljä vuotta ja samalla uskolla mennään kohti vuotta 2019!

Iloa, valoa ja uteliaisuuden paloa vuoteen 2019!

 

Kirjoittaja on Siliän strategi Hanna Liimatainen.

 

Pyydä tarjousta teille räätälöidyistä trendikatsauksesta myynnistä

Johanna Hytönen, johanna@silia.fi, 040 167 9885