Digimarkkinoinnin mahdollisuudet 2019

Jos suunnitelmissanne ja mediapaletissanne on vuonna 2019 digimarkkinointia esim. hakukonemarkkinointia (Google-markkinointi, SEO), display-mainontaa ja maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa, nämä kannattaa ehdottomasti yhdistää! Eri kanavien tarjoamat seuranta- ja analytiikkatyökalut mahdollistavat sen, että eri kanavien kerryttämästä asiakasdatasta voidaan muodostaa yhä tarkempia kohderyhmiä, joille voidaan tarjoilla yhä tarkemmin kohdennettua sisältöä.

Esimerkiksi kauppakeskuksen verkkosivuilla vierailleille asiakkaille, jotka ovat selanneet sivua “Kahvilat ja ravintolat” tai “Lounaslistat”, voidaan tarjota Facebookissa kohdennettua ravintolamainontaa tai kohdentaa heille postaukset, joissa on kerrottu viikon lounaslista. Tämä on mahdollista Google Tag Manager -palvelulla, jonka me olemme Siliässä ottaneet käyttöön tekemistämme tehostaaksemme.

Somemarkkinointi seuraavalle tasolle

Vuonna 2018 sosiaalisen median kanavien työkaluvalikoima ja analytiikka- ja seurantaominaisuudet ovat kehittyneet jälleen huimasti. Samaan aikaan valistuneet toimijat rekrytoivat growth hackereita tiimeihinsä ja taitotasovaatimukset kasvavat.

Me Siliässä olemme koko syksyn 2018 panostaneet omaan oppimiseen ja paneutuneet kanavien tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnin kehittämisessä, kohdentamisessa, seuraamisessa ja mittaamisessa. Kun asiakkaat kysyvät, tiedämmekö paljonko tekemämme työ tuo tulosta, voimme ylpeästi vastata kyllä! Vuonna 2019 haluamme tuoda tämän osaamisemme uuden tason tarjolle kaikille asiakkaillemme. Tässä kirjoituksessa avaamme taustaa siitä, mistä on kyse ja mihin tarpeeseen voimme vuonna 2019 vastata.

Pikselit ja tagit

Sosiaalisen median pikselit ja tagit ovat täällä, ja ne keräävät jatkuvasti tietoa käyttäytymisestämme verkossa ja somessa. Pikselit ja tagit ovat koodia, jonka avulla voimme seurata ihmisten liikkumista verkossa ja kohdentaa mainontaa sosiaalisessa mediassa. Tämän seurantantyökalun nimitys ei ole Suomessa vielä vakiintunut: koodia kutsutaan yleisimmin tagiksi tai pikseliksi, ja me käytämme tässä tekstissä nimitystä pikseli. Pikseleiden avulla saamme yhdistettyä dataa verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien välillä. Jos mainostat tai aiot mainostaa Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä tai vaikka Googlessa (hakukonemarkkinointi), pikselit ovat näissä kanavissa käytössä.

Meille kaikille on jo tuttua seurata, paljonko yksittäinen klikkaus maksaa tai montako näyttöä mainoksemme ovat keränneet. Voimme myös vertailla, mitä mainosta on klikattu eniten. Tämä on markkinoijille ja markkinoinnin ostajille tuttua seurattavaa. Pikselit mahdollistavat tarkemman datan keräämisen (ja hyödyntämisen). Pääsemme kiinni siihen, paljonko sivunäytöt ovat maksaneet, mitä liidit ja yhteydenotot ovat maksaneet, mitä on klikattu ja mitä ostoja on tehty. Verkkokaupoille ja kehittyneille verkkosivustoille tämäkin on tuttua, mutta nyt tätä tietoa voidaan kerätä ja hyödyntää eri pinnoissa ja eri kanavissa yhdessä ja yhtä aikaa.

Pikseleiden avulla päästään seuraamaan liikennettä verkkosivujen, somekanavien, display-mainonnan tai vaikka hakukonemarkkinoinnin välillä. Enää ei tarvitse tehdä – saatikka seurata – kaikkea erikseen, vaan tietoa voidaan aidosti yhdistää! Näin päästään muodostamaan relevantteja kohderyhmiä, joille voidaan tarjoilla juuri tarpeen ja ostoprosessin mukaista sisältöä.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että jopa yksittäisissä mainoksissa (yhdessä kanavassa) voidaan hyödyntää eri kanavista ja lähteistä saatua, pikselien keräämää dataa.

Milloin ja mihin pikseleitä kannattaa hyödyntää?

Pikseleitä kannattaa hyödyntää mainonnan optimointiin eli tehostamiseen, selkeään tavoitteiden mittaamiseen (konversio-mittaamiseen) sekä uudelleenmarkkinointiin! Pikseleiden avulla saadaan muodostettua selkeitä kohderyhmiä, kuten uusasiakkaat, jo mainonnan piirissä olevat ja ostaneet asiakkaat.

Kaiken datan avulla saadaan muodostettua ryhmiä, joissa saadaan seurattavaksi myös ne toteutumattomat tavoitteet. Esimerkiksi ne asiakkaat, jotka ovat nähneet mainoksen Facebookissa mutta eivät ole vielä vierailleet yrityksen verkkosivulla, saadaan muotoiltua yhdeksi kohderyhmäksi. Näin somen ja verkkosivujen käyttö saadaan saman datan alle.

Ennen kaikkea haluamme kannustaa nivomaan eri mediapintoja ja -ostoja tietoisesti yhteen. Tällä tavoin päästään palvelemaan asiakkaita yhä paremmin juuri heidän tarpeisiinsa vastaten!

Jos nämä asiat alkoivat resonoida, kiinnostaa enemmän tai mietit, mistä tässä on tarkemmin kyse, niin kilautappa meille. Kerromme tarkemmin, mitä mahdollisuuksia nämä tekniset vimpaimet ja viritykset vuoden 2019 markkinoijalle tarjoavat!

Kuva: Photo by rawpixel on Unsplash

 

Kirjoittaja on Siliä on strategi Hanna Liimatainen.

 

Kysy lisää ja pyydä tarjousta myynnistä!

Johanna Hytönen, johanna@silia.fi, 040 167 9885