Tapahtumakaupunki Jyväskylä kutsui uudet ideat ja näkökulmat saman pöydän ääreen

Jyväskylän kaupunki kaipasi kaupunkimarkkinointiin uusia tapoja ja tekoja. Markkinoinnin, viestinnän ja tapahtumien parissa työskentelevät halusivat päästä vuoden 2016 somekartalle ja katsoa vahvasti tulevaan. Siliän toteuttama kokonaisuus antoi innostuksen, energian ja lukuisten täyteen ideoitujen fläppipaperien lisäksi monta tapahtuma- ja digikonseptia, jotka ovat nyt osa kaupungin tapahtumatiimin suunnitelmia.

Tekstin lopusta löydät Siliän vinkit uusien konseptien luomiseen!

 

Moderni tapahtumatuotanto lähtee yhteisöstä

Aloitimme katsauksella tämän päivän someilmiöihin, trendeihin ja sosiaalisen median syy-seuraussuhteisiin. Siliä johdatti Jyväskylän kaupungin työntekijät konkreettisten esimerkkien kautta moderneihin tapahtumatuotantoihin, ilmiöihin ja yhteisölähtöiseen tekemiseen. Pohdimme sisällöntuottajia, liikkuvan kuvan mahdollisuuksia, vuorovaikutusta ja aitoja kohtaamisia.

Toisessa vaiheessa kutsuimme yhteen Jyväskylän tapahtumamarkkinoinnin tiimin, eri yksiköiden edustajat sekä neljä sosiaalisen median vaikuttajaa, joilla on vahva kytkös Jyväskylään. Mukana olivat snappipersoona ja TAT:n tubettajakasvo Pesojoonas, tubettaja ZoneVD, hyvinvointi- ja raakaruokaskenen vaikuttaja, bloggaaja ja Foodinin sisällöntuottaja Aino Mäkelä sekä muoti- ja perhebloggaaja Iina Moukola. Vaikuttajat edustivat eri kanavia ja genrejä, mutta heitä yhdisti innostus Jyväskylää kohtaan.

Yhteisessä workshopissa mietittiin koko jengillä, mikä trendaa, mitkä yhteisöt voisivat synnyttää ilmiöitä ja millaisia ovat tapahtumat nyt ja huomenna. Tarkoituksena oli innostua yhdessä, nostaa esille ilmiöitä sekä aktiivisia jyväskyläläisiä yhteisöjä, underground-ryhmiä ja -toimijoita. Sekä tietenkin ideoida uusia tapahtumakonsepteja, joita syntyikin fläppitolkulla! Nämä ideat jatkavat nyt elämäänsä Jyväskylän tapahtumatiimin käsissä: osan ideoista voi toteuttaa nopealla aikataululla, osan toteuttaminen vaatii hieman enemmän aikaa ja valmistelua.

 

Uuden konseptin ideointi – kootut vinkit

  1. Uusien toimintamallien ja konseptien ideointiin on erittäin tärkeää lähteä avoimin mielin. Jyväskylä otti heti alussa mukaan Siliän, joka toi mukanaan oman näkemyksensä tulevaisuuden trendeistä, modernista tapahtumatuotannosta sekä konkreettisia esimerkkejä siitä, miten asioita on muualla tehty toisin. Tämä auttoi räjäyttämään vanhat ajatukset ja totutut mallit.
  1. Oman porukan lisäksi mukaan kannattaa ottaa ulkopuolista näkemystä. Tässä tapauksessa Siliä toi mukanaan innostuneet sosiaalisen median vaikuttajat, joille Jyväskylän asia on tärkeä tai koskettava. Erityisarvo on vaikuttajien yleisössä: heillä on tuntumaa omaan fanijoukkoonsa ja tätä kautta näkemystä eri kohderyhmistä. Eri näkökulmia yhdistelemällä villit heitot jalostuvat hyviksi, toteutuskelpoisiksi ideoiksi!