Markkinoijan päivät sosiaalisessa mediassa ovat ohi

Facebook tulee lähiaikoina tekemään algoritmeihinsa muutoksia, jotka korostavat entisestään sosiaalisen median syvintä olemusta: vuorovaikutusta. Tästä syystä markkinoijan päivät ovat sosiaalisessa mediassa ohi.

Tähänkin asti mainossisällöt ovat toimineet somessa huonosti, ja jatkossa ne toimivat siellä entistä huonommin. Facebookin ilmoituksen mukaan Facebook antaa jatkossa enemmän näkyvyyttä sellaisille sisällöille, jotka aiheuttavat aitoa vuorovaikutusta. Kavereiden julkaisuja näytetään uutisvirrassa yhä enemmän ja yritysten julkaisuja vähemmän. Yritys pärjää edelleen kiinnostavalla sisällöllä ja rahalla, kun taas sitoutumisten kalastelusta (esimerkiksi sanoja tykkää, kommentoi, tagaa ja jaa käyttämällä) rokotetaan. Menestyksen ratkaisee se, osaako yritys keskustella aidosti seuraajiensa kanssa sosiaalisessa mediassa.

Entistä tärkeämmäksi nousee se, että yrityssivun tykkääjät ovat oikeasti kiinnostuneita yrityksestä.

 

Kolme tärkeintä asiaa sosiaalisessa mediassa

 

  1. Yleisön syvällinen tuntemus. Yritys ei saa enää jumittua pinnallisiin asiakasprofiileihin vaan olla avoin asiakkaalle. Ilman häntä ei ole mitään.
  2. Aito vuorovaikutus. Käytämme jatkuvasti esimerkkinä tubettajien suhdetta yleisöönsä: siinä yhdistyy avoimuus ja aito vuorovaikutus seuraajien kanssa. Vuorovaikutus on sosiaalisessa mediassa kaiken tekemisen ytimessä.
  3. Ajattele kuin yhteisömanageri, älä niin kuin markkinoija. Erilaisille markkinointitoimenpiteille on edelleen paikkansa. Sosiaalinen media on kuitenkin asiakkaiden palvelua: ole asiakkaiden saatavilla siellä, missä he itse ovat läsnä. Ole löydettävissä, kun yritystäsi kaivataan ja vastaa, kun kysytään. Kannusta, auta, neuvo ja vinkkaa; pidä huolta ja välitä; ole oikeasti kiinnostunut.

”Yrityskulttuuri ratkaisee loppujen lopuksi sen, kuinka rohkeasti sosiaalisessa mediassa uskalletaan tehdä, ja että vuorovaikutuselementti on tosissaan mukana”, kommentoi taannoin sosiaalisen median tutkija Suvi Uski AamuTV:ssä.

 

Miten lähden kehittämään vuorovaikutusta yritykseni somessa?

 

1. Ketä varten olemme olemassa?

Vaikka asiakasprofiilit ovat yhtä kukkua, auttavat ne alkuun. Mieti, ketä varten yrityksesi on olemassa. Kuka on teille tärkein ihminen ja kenellä on rahakirstu?

Käy tutkimassa somekanaviesi analytiikasta, ketkä seuraavat sivujasi nyt. Usein hämärtyy se, ketä yrityksen olikaan tarkoitus palvella, ja juuri se onkin mieliin palauttamisen arvoista!

2. Missä tilanteissa palveluitamme tarvitaan?

Asiakasymmärrystä syventää hahmotelma siitä, missä tilanteessa yrityksesi palveluita tarvitaan. Mieti, mistä asiakas saa kimmokkeen lähteä googlaamaan toimialaasi tai kysymään Facebookissa suosituksia hyvistä firmoista? Onko hän hätää kärsimässä, neuvoton, innostunut vai toiveikas?

Jos huomaat, ettei sinulla ei ole harmainta haisuakaan asiakkaasi arjesta, on aika kysyä ja tutustua. Väitän, että firmanne on tällä tiedolla elossa pidempään!

3. Millainen on meidän tyylimme?

Kun kohderyhmä ja heidän arkensa on tiedossa, on helpompi pohtia, miten yritys haluaa olla sosiaalisessa mediassa läsnä. Millainen toiminta on yritykselle ominaista, millaisella tyylillä ja sävyllä yritys viestii?

Yhteinen määrittely antaa selkänojan, tuen ja rohkeuden tekemiseen. Yritystilit ovat pelottavia myös ammattilaisille, joten ei ole ihme, että viestintä jää pinnalliseksi mainostamiseksi. Oma tyyli tuo kuitenkin varmuutta vuorovaikutukseen!

4. Palvele rohkeasti!

Pohdi arkista vuorovaikutustilannetta yrityksessäsi: puhelin soi tai asiakas astuu myymälään. Miten tervehdit häntä, mitä sanot hänelle, miten palvelet häntä? Pyritkö ratkaisemaan ongelman, etsimään uuden näkökulman, tekemään luovia ehdotuksia?

Asiakkaan kohtaaminen sosiaalisessa mediassa, puhelimessa ja kasvotusten myymälässä on sama asia. Kaikissa näissä tilanteissa asiakas toivoo palvelua ja sitä, että asioinnin jälkeen on parempi mieli kuin tullessa.

Jos sosiaalinen media aiheuttaa harmaita hiuksia, kaipaat freesausta tai uusia ideoita, rinkautelleppa tänne päin!

Johanna Hytönen, @johannahytonen, 040 167 9885, johanna@silia.fi

Vuorovaikutustoimisto Siliä Oy.
Paremman vuorovaikutuksen puolesta vuodesta 2014.