Lukusuositus: #TubettajanKäsikirja

Roni Backin ja Ville Kormilaisen Tubettajan Käsikirja ilmestyi kesäkuussa 2017. Koska juuri julkaisimme oman Youtube-oppaamme, paloimme tietysti halusta lukea, mitä Roni ja Ville aiheesta kirjoittavat. Ja kun Tikkurilan Suomalaisessa kirjakaupassa oli pari päivää kirjan ilmestymisen jälkeen jäljellä enää yksi kappale, oli se pakko poimia äkkiä talteen!

Tubettajan käsikirja on suunnattu tubettamisesta kiinnostuneille nuorille. Mutta kuten Roni ja Ville kirjassaan kirjoittavat, “Youtube on entistä vahvemmin lyömässä itseään läpi myös muissa kuin nuorissa. – – Epäilemättä tulevaisuudessa nähdään myös todella suosittuja suomalaisia aikuistubettajia.” Nopealukuisessa kirjassa riittää siis myös aikuiselle ammennettavaa.

Saimme IWELLON Henna Kautolta pyynnön lukea kirjan ja kertoa kiinnostuneille aikuisille, onko kirjalla annettavaa yritysmarkkinoinnin näkökulmasta. No mehän luimme!

Tubettajan käsikirja on hyvä yleiskatsaus tubettamiseen. Aikuislukijoista kirja sopii parhaiten niille, joille tubettaminen on vielä vain hämmentävä trendisana sekä niille, joiden omat lapset ovat innostuneet Youtubesta ja tubettamisesta. Se avaa Youtuben maailmaa ja tubettamista helppotajuisesti ja nopealukuisesti, joten se toimii hyvänä johdatuksena keskusteluihin esimerkiksi omien lasten kanssa. Jos taas Youtube on markkinointimielessä tuttua huttua, ei kirja tarjoa juurikaan uutta tietoa.

Parasta kirjassa on sen kannustavuus. Mikäli yrityksesi suunnittelee nostavansa riveistään Youtubeen oman vlogaajan tai pari, kannattaa kirja hankkia inspiraatioksi yrityksesi asiantuntijavloggaajille! Kirjassa on hyviä motivaatiopuheenvuoroja aikuisten kamerakammon hoidoksi. “Youtuben kauneus on siinä, että kaikki ovat sinne tervetulleita. Sinulla ei tarvitse olla esiintyjän kokemusta, sinun ei tarvitse olla luonteeltasi tietynlainen, sinun ei tarvitse edes puhua videoillasi, jos et halua!”, kirja kannustaa.

Omana itsenä oleminen toimii Youtubessa – myös asiantuntija- ja markkinointiviestinnässä. Toki yrityksen kanavalle kannattaa valita ne persoonat, jotka esiintymisestä eniten nauttivat, mutta voimakas ulospäinsuuntautuneisuus ei ole välttämätöntä. “Usein luullaan, että videota kuvatessa täytyy olla energinen, äänekäs ja vauhdikas”, Roni Back kirjoittaa. “Olen [itse] rauhallinen, jokseenkin tieteellinen ja pohtiva, en kiroile. – – Youtube on helppo paikka ujollekin lähteä esiintymään”, hän kannustaa.

Hyvä oppi markkinointiviestinnän näkökulmasta on myös se, että inhimillisyys saa näkyä. Yritysvideot viilataan usein liian rosottomiksi, jolloin katsojan on vaikea samastua videon päähenkilöön. Kuten kirjassa kirjoitetaan, “Ei kannata olla liian itsekriittinen. Usein katsoja tykkää siitä, että video ei ole liian virallinen. Rentous ja inhimilliset virheet usein tuovat ihmisen persoonaa ja aitoutta paremmin esille.”

Kirjaan on haastateltu eri tubettajia, jotka kertovat kirjassa omia näkökulmiaan tubettamiseen. Esimerkiksi tubettaja Hermanni kertoo oman Youtube-uran alustaan näin: “Läksimme kavereitteni kanssa mökille ja kuvasin reissumme videolle. Kameralle puhuminen oli aivan älyttömän vaikeaa, eikä editoinnista meinannut tulla mitään. Video sai kuitenkin todella paljon kehuja, mikä innosti jatkamaan. Kun homma alkoi sujua, jäin koukkuun.” Nämä ovat hyviä oppeja yritysten markkinointiviestintään: lähdetään rohkeasti tekemään ja opetellaan tehdessä.

Monet kirjassa haastatellut tubettajat sanovat, etteivät käsikirjoita videoitaan. Me olemme kuitenkin huomanneet, että kevyt käsikirjoittaminen antaa monille aikuisille rohkeutta ja tehokkuutta videotekemiseen. Tärkeää on kuitenkin antaa vapaus sotkeutua sanoissaan, muuttaa suunnitelmaa ja antaa hullunkuristen tilanteiden sattua!

Kirjassa ei paneuduta erityisen syvällisesti tubettamisessa tarvittaviin välineisiin, mutta kirja kertoo silti selkeästi oleellisimman: omalla puhelimella ja ilmaisilla editointiohjelmilla pääsee hienosti alkuun. Tätä emme voi liikaa toistaa ja korostaa! Sinulla on jo välineet hyvien videoiden tekemiseen; tärkeintä on sisältö. 

Kirja kannustaa matkimaan muita Youtube-sisältöjä ja inspiroitumaan muiden tekemistä sisällöistä. Tämä ei tarkoita suoraa kopiointia, vaan hyvien ideoiden soveltamista omalla kanavalla, omalla tyylillä. Tämä on erittäin hyvä vinkki myös yritysten Youtube-tekemiseen. Ja kuinka sopivasti sattuikaan, että Johanna kokosi juuri hyviä inspiraationlähteitä linkkivinkeiksi tänne!

Videon saama näkyvyys ei koskaan ole tuuria tai sattumaa, vaan videon näkyvyyttä ohjaavat monimutkaiset algoritmit. Tämän toteaa suoraan myös 86 miljoonan näyttökerran Roni Back, joka on alusta asti kiinnittänyt videoissaan tarkkaan huomiota siihen, kuinka videoista saadaan maksimaalinen potentiaali irti. Optimointi teknisessä mielessä käsitellään kirjassa hyvin lyhyesti, mutta sen sijaan Roni osoittaa, miten tärkeä on valita aiheensa huolellisesti. Ajankohtainen ja nousussa oleva saa hyvin näkyvyyttä! (Siitä teknisestä kikkailupuolesta enemmän siinä meidän tekemässä oppaassa.)

 

Suosittelemme lämpimästi ostamaan kirjan kesälahjaksi kummitytölle tai naapurin pojalle – ja ennen kuin annat sen lahjasi, muista ehdottomasti lukea se itse ensin läpi!

Ihania hetkiä kesämökeille ja laiturinnokkiin!