Liveraportointi tuo tapahtuman jokaisen ulottuville

Tapahtumat eletään yhä useammin ruutujen äärellä. Kaikki halukkaat eivät aina ehdi tai pääse tapahtumaan paikan päälle, mutta tapahtumien järjestäjät voivat ottaa heidätkin osaksi tunnelmaa ja kokemusta tuomalla tapahtuman heidän luokseen sosiaalisen median kautta.

Siliän some-neito Johanna välitti Keski-Suomen Yrittäjäjuhlan tunnelmat livenä Twitteriin. Loppuunmyydyn ja jonotuslistaa kasvattavan tapahtuman meno ja meininki olivat näin kaikkien saatavilla. Mikäli suunnittelet tapahtumaa, tsekkaa Siliän liveraportointivinkit tekstin lopusta!

 

Some-neito raportoi Keski-Suomen Yrittäjäjuhlan livenä Twitteriin

Keski-Suomen Yrittäjäjuhlat on valtakunnallisesti suurin maakunnallinen yrittäjäjuhla. Sosiaalisen median kautta tapahtumalle toivottiin näkyvyyttä paitsi omassa kohderyhmässä, myös laajemmin. Toiveena oli nostaa monipuolisesti esiin maakunnan yrittäjiä, tarinoita ja ajatuksia siitä, mitä Suomi 100 -juhlavuoden painotus “Yrittäjyyttä sata lasissa” itse kullekin tarkoittaa. Tavoite oli myös olla yksi päivän suosituimmista puheenaiheista Twitterissä.

Siliän some-neito Johanna raportoi juhlan livenä Twitteriin kuvin ja videoin. Twiittejä kertyikin juhlapäivän aikana huimat 92 kappaletta. Keskustelu heräsi hienosti: esimerkiksi @KSYrittajat mainittiin muiden twiiteissä päivän aikana 34 kertaa. Hashtagit #ksyjuhla ja #satalasissa nousivat 21.1. twiitatuimpien aiheiden joukkoon. Tavoitteet siis täyttyivät upeasti!

Näyttökuva 2017-03-09 kello 11.24.18

 

Tapahtuman liveraportointi – kootut vinkit

Hanki tarvittavat lisävarusteet älypuhelimeesi. Videoissa tärkeintä on laadukas ääni, joten tapahtuman hälinässä puhelimeen yhdistettävä mikrofoni on välttämätön. Hämärissä tiloissa lisävalo voi olla tarpeen. Värivalojen keskellä lisävalon tulee olla tarpeeksi tehokas, muuten siitä ei ole apua. Kaikenlaisia lisäosia saa verrattain edullisesti esimerkiksi Verkkokauppa.comista.

Tutustu jo ennakkoon puhujien diaesityksiin ja puheisiin. Mikäli puhujien materiaalia ei ole mahdollista saada etukäteen, tutustu heidän blogeihinsa tai muihin sisältöihin. Tutustu puhujien taustoihin ja etsi esimerkiksi paikallisia tai muuten aiheeseen liittyviä kytköksiä. Näistä materiaaleista saat tehtyä kasan valmiita twiittejä takataskuun!

Valitse se kanava, jossa yleisösi jo on. Liveraportointi onnistuu monipuolisesti kaikissa yleisimmissä sosiaalisen median kanavissa. Tee sisältöjen seuraaminen yleisöllesi helpoksi ja valitse se kanava, joka teillä toimii parhaiten. Esimerkiksi Keski-Suomen Yrittäjien vaikuttavin kanava on Facebook, joten myös raportoinnin olisi voinut hienosti tehdä Facebookin kautta.

Ole utelias. Kysy kysymyksiä, syvennä keskustelua ja tuo esille persoonia. Kuva ja video toimivat kaikissa kanavissa parhaiten: uskalla siis heittäytyä ja pyytää myös osallistujia rohkeasti mukaan.

Hyödynnä hienot jutut moneen kertaan. Muista kertoa tapahtumasta ja liveraportoinnista ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja hyödynnä sisältöjä myös tapahtuman jälkeen. Keski-Suomen Yrittäjät esimerkiksi jakoi Twitter-sisältöjä tapahtuman jälkeen julkaistussa digilehdessään.

Koosta tapahtuma jälkikäteen helposti jaettavaan muotoon. Twitterin Hetket-toiminnolla saat helposti tehtyä koosteen omista ja muiden osallistujien twiiteistä, kuvista ja videoista. Kerro tapahtumasi tarina niiden kautta. Twitterin Hetket on helppo jakaa linkin kautta somessa myös muihin kanaviin!

Nivo liveraportointi osaksi kumppanipaketteja. Palvele tapahtumasi kumppaneita parhailla tavoilla. Liittämällä liveraportoinnin kumppanipakettiin, tarjoat tapahtumasi kumppaneille luontevaa, tämän päivän mukaista somesisältöä ja lunastat simppelisti raportoitavassa muodossa numeeriset lupaukset. Pyydä kumppaneilta etukäteen heidän kanaviensa tagit ja hashtagit, nosta kumppanit liveen ja ohjaa kumppania viestimään livestä omissa kanavissaan – tai kysy meiltä, millainen paketti rakennetaan!