Helmikuun hedelmälliset ja maaliskuun maanläheiset

Julkaisemme satunnaisen säännöllisesti vinkki- ja linkkilistoja. Tässä alkuvuoden hedelmälliset ja maaliskuun maanläheiset. Tällä hetkellä sisältömuodoista kiinnostavat edelleen podcastit sekä niiden kaupallistuminen ja tekemisen osalta kevään tapahtumat kun talviunesta on vihdoin heräilty. Iloa tuovat uudet poliisi- ja tullikoirat, joita keväällä astuu monta tassullista palvelukseen. Näistä ja aivan eri asioista alla!

Elämämme internet on eläkeiän kriisissä

Elämämme internet on kyllä kriisissä, lienee ihan normaali iän mukanaan tuoma oire. Keski-ikäinen siirtyy jo eläkeikään. Tällöinhän tapahtuu ystäväpiirissäkin jo luonnollista poistumaa. Osa internetin väestä on siirtynyt vain yksittäisiin yhteisöihin kuten Redditiin, osa pyörii pelkästään internetin pimeällä puolella (dark web) ja osa someväestä on vaiennut somessa täysin, osa jopa poistunut. Somen ja internetin tympeät puolet ovat puhuttaneet koko alkuvuoden eri keskusteluissa ja medioissa, tästä Hesarin NYT:n artikkeliin helmikuulta.

Yle: Rakkaat käyttäjät, teette meidät hulluiksi

Yle News Labin tapahtuma pureutuu siihen, miten tehdä palvelusuunnittelua pirstaloituville käyttäjäryhmille. Yle on kehittänyt ja tarjoillut käyttäjilleen mm. Ylen Vaalikoneen, Uutisvahdin ja toimittajien työkaverin Voitto-robotin ja jakaa näistä oppeja 18.4. Pasilassa.
Mikä parasta, tapahtuman päätteeksi on luvattu yhteinen introverttiystävällinen verkostoituminen kera oluen! Hienoa Yle, kiitos Yle.

 

 

Jokaisessa somekeskustelussa pitäisi olla yksi koira!



Espoolainen yläkoulu on ottanut karvaiset keinot käyttöön tilanteiden rauhoittamiseksi ja oppilaiden maadoittamiseksi. Terapiakoira Kyösti viettää muutaman kerran viikossa kokonaisen koulupäivän oppilaiden kanssa ja ”jos joku alkaa riehua, Kyösti rauhoittaa.” Koira auttaa hermostuneiden oppilaiden rauhoittamisessa ja saman ilmiön soisi näkyvän somessa. Kun keskustelu kiihtyy tai ajautuu raiteiltaan keskusteluihin pitäisi heittää aina pari kuvaa 75 kiloisestä Kyöstistä.

 

Vero

Mihin se Vero meni? Onneksi kiinteistöverolaput alkaneet taas tippua postilaatikoihin niin on jotain mitä voi epäillä. Jos mietit mistä on kyse niin googlaa social media vero, lukaise Ylen suomenkielinen artikkeli tai klikkaa vaikka tästä!

 

Television katselijoille lisää syitä loukkaantua

Tätä tavoittelee Aku Hirviniemi Nelosen uudessa paneeliohjelmassa Kuplassa, joka käsittelee somea ja digiä. Ohjelma alkaa – emme tiedä milloin – mutta Hirviniemen mukaan ensimmäinen jakso on onnistunut jos 500 000 ihmistä loukkaantuu. Tulemme siis huomaamaan ohjelman alkamisen somesta, eikös? Ihana Pirkka-Pekka Peteliuskin messissä.

 

Me Naiset

Ei #metoo asiaa vaan aikakauslehtiasiaa! Lähes kaikki aikakauslehdet ovat joutuneet tekemään muutoksia sekä sisällöissään, että somekanavissaan. Nostamme hattua, kehumme, Me Naisten Instagram-tiliä @menaiset. He ovat valinneet sen vaikeimman, eli huumorin yhdistämisen ajankohtaisiin aiheisiin ja omien sisältöjen esiintuomiseen. Työ kantaa hedelmää ja heidän Instagram -kanavansa onnistuu olemaan tunnistettava, ajankohtainen ja internetin meemimaailmasta ammentava. Usein hymyilyttävä. Ei helppo tie joten virtuaaliset aplodit tekijätiimille sinne jonnekin!

 

 

Henkilöbröndi on hanurista

Henkilöbrändi on hanurista vai onko? Mikä siinä oikein on, että kun massaa ja mediaa kiinnostavat aiheet tuntuvat yhtä kuluneille kun vanuneet villasukat. Muutama vuosi sitten puhuttiin työntekijälähettilyydestä ja työntekijälähettiläistä, nyt kohkaus käy henkilöbrändistä. Mihin meitä raskaansarjan raatajia viedään kun aina pitäs olla jotain? Ellujen Kirsi sen kirkasti, ilman tiimiäsi et ole mitään!

Joku joku vetää tästä porot nokkaan ja purlauttaa somessa maidot rinnuksille lupaamme vastata rauhoittavilla poliisi- ja tullikoirakuvilla. Onneksi on monta uutta pentua astunut virantoimituksiin.

 

 

Yksi yö nukkemaailmassa Instagramissa!

Eräänä perjantaiyönä kun uni ei tullut, katselimme Instagramista kolleegani kummitytön kuvia hänen nukkeharrastuksestaan. Instagramissa tähän genreen ja harrastukseen pääsee kiinni hastagilla #pullipdolls.

Erityistä tässä lienee se, että tämä harrastus sopii erityisesti Instagramiin ja yhteisö keskustelee Instagramissa. Instagramiin tämä sopii koska keskiössä on kuvaaminen, oman kädenjäljen ja luomansa tarinan tallentaminen yksityiskohtia korostaen. Jokaisella nukella on oma stoori, keräilynukkeja stailataan ja niitä kuvataan mitä erilaisimmissa ympäristössä. Ja voi NUKKE sentään miten laadukkaita kuvia keräilijät Instagramiin lataavatkaan.

Lisäksi yhteisö tapaa livenä nukkemiiteissä muun muassa Sanomatalolla. Harrastus on ehkä enemmän taidelaji, vaikka tarinoissa on leikkimieltä ja mielikuvitusta mukana. Yksittäinen torso (saakohan noin sanoa?) maksaa 400 € (kolmannen käden tietoa) ja se lähetetään erikseen maalattavaksi. Sille tehdään kasvonpiirteet ja ilme käsin maalaten ja vaatteita metsästetään verkosta. Pongasimme Suomesta yhden maalaajan, jota keräilijät kehuivat.

Niin ja kysehän oli pääasiassa lapsista ja nuorista, mutta on mukana aikuisiakin keräilijöitä. Kiinnostavaa, hauskaa, jännittävää, hämmentävää! Me nukkestalkkerit menimme ehkä eniten pyörälle päästämme aikuisista harrastajista ja nieleskelimme tätä nuorten alle 10-vuotiainen tyttöjen ja mm. aikuisten miesten välistä vuoropuhelua. Avoimin silmin, ihastellen, kannustaen jatkamme uusien genrejen pongailua perjantaiöisin.

Mitä sulle sinne kuuluu? Mistä olet jaksanut kiinnostua? Laita viestiä, vinkkaa ja linkkaa – olisiko jossain uusia kiinnostavia nukkeryhmiä tai kiinnostavia seurattavia kanavia? Klikkaillaan ja kuullaan @ siliaoy <3