Tubettajayhteistyöt ja vaikuttajamarkkinointi – osallistaminen sitouttaa

TUBETTAJIEN NENÄPÄIVÄKERÄYS KAMPIN KAUPPAKESKUKSESSA

Pienempikuinkolme ry on suomalaisten tubettajien hyväntekeväisyysyhdistys, joka syntyi halusta auttaa lapsia ja nuoria. Tubettajat saavat paljon yhteydenottoja, joissa nuoret kertovat kiusaamisesta, masennuksesta, vaikeista asioista ja purkavat pahaa oloaan. Tätä pahaa oloa vastaan tubettajat haluavat toimia – yhdessä!

Ensimmäisenä tempauksenaan tubettajat osallistuivat Nenäpäiväkeräykseen toteuttamalla tubemaailmasta tuttuja haasteita. Nämä haasteet lunastettiin omassa tapahtumassa Helsingin Kampin kauppakeskuksessa. Jeesimme tätä porukkaa tapahtuman järjestelyissä ja toimme saman pöydän ääreen kaksi toisilleen ennestään tuntematonta toimijaa: tubettajat ja kauppakeskuksen.

SISÄLTÖMARKKINOINTIYHTEISTYÖ MILLENIUMX-TAPAHTUMAN MARKKINOIMISEKSI

Tekniikan Akatemia TAF:n MillenniumX-tapahtuma tarjosi 9-16-vuotiaille ohjelmaa pelaamisen, robotiikan, koodauksen ja puhtaan energian innovaatioiden parissa. Autoimme MilleniumX:n tiimiä sisältömarkkinointiyhteistyössä tubettajien ja sometähtien kanssa tapahtuman markkinoimiseksi.

Sisältömarkkinointiyhteistyö aloitettiin yhteisin suunnittelusessioin, minkä jälkeen tuotettiin videot sekä YouTubeen että Instagramiin. Lisäksi tehtiin sisältöjä sosiaalisen median kanaviin ja autettiin tapahtuman kumppaneita hyödyntämään tuotettuja sisältöjä. Itse tapahtumassa tubettajat @eedspeaks Eetu ja @soikkuu Sonja maistelivat syötäviä soluja, pelasivat osallistujen kanssa ja pitivät Meet & Greetin (organisoitu fanitapaaminen) tapahtuman osallistujille.

Sisältömarkkinointiyhteistyö tubettajien sosiaalisen median kanavien kautta tavoitti yli 425 000 potentiaalista silmäparia. Julkiset postaukset (ilman fanien repostauksia) keräsivät yli 42 000 tykkäystä ja jakoja ja kommentteja yli 370 kappaletta.

MillenniumX , kuvaaja: Petra Lönnqvist

MillenniumX , kuvaaja: Petra Lönnqvist

TUBETTAJAT JA FANIT KAUPPAKESKUS ZEPPELINISSÄ

Kauppakeskuksen muuttaminen nuorten omaksi mestaksi edistää myyntiä ja vuorovaikutusta nuorten kanssa. Legendaariseen pohjoissuomalaiseen kauppakeskus Zeppeliniin on aina tultu pitkienkin matkojen päästä, ja nuoret kokoontuvat siellä aktiivisesti.

Suunnittelimme yhdessä Zeppelinin kanssa, miten nuoret ja heidän idolinsa tuotaisiin parhaiten yhteen Z Summer Fashion -tapahtumassa. Mukana olivat suositut ANNIKAZoneVD  ja MrJallu101, ja kukin tubetähti nähtiin tapahtumassa heille ominaisessa roolissa. ANNIKA ja ZoneVD juonsivat tapahtuman ja MrJallu mitteli pelitaitoja faniensa kanssa FIFA16 Challengessa. Tapahtuma keräsi kauppakeskukseen noin 500 nuorta ja tubettajien Instagram-postaukset keräsivät yli 27 000 tykkäystä tai kommenttia.

SILIÄ SUOSITTELEE

1. Luo vuorovaikutusta yrityksesi ja uusien yleisöjen välille. Suhtaudu rohkeasti vuorovaikutuksen muutokseen: se mitä verkko on tuonut mukanaan on tullut jäädäkseen. Mukaan vaan!

2. Hyödynnä uusia, vähän vieraampiakin kanavia. Mikäli uudet kanavat ja yleisöt eivät ole tuttuja, kysymällä asia selviää. Tutustuminen tämän päivän kuumimpiin tähtiin on innostavaa ja kiinnostavaa!

3. Yksittäisten kampanjoiden tekemisen sijaan suosittelemme sisältömarkkinointiyhteistöiden nivomista osaksi myyntiä ja markkinointia. Osallista, sitouta ja tarvittaessa ohjaa ihan kädestä pitäen eri sidosryhmiä ja kumppaneita.

4. Nuorten ja oman yleisönsä asiantuntijoiden – kuten tubettajien – tekemiseen ja näkemykseen kannattaa luottaa. Pidä kuitenkin myös huoli omasta laadukkaasta viestinnästä: kiinnostavaa sisältöä ja riittävästi tietoa kohderyhmän kielellä.